V současnosti stojí širší celospolečenské aplikaci blockchainu v cestě dva hlavní problémy:

  • Existuje příliš málo dostatečně kvalitních aplikací, které by dokázaly zaujmout.
  • Frikce: Uživatelská zkušenost s decentralizovanými aplikacemi je dosud výrazně horší než UX centralizovaných aplikací.

V případě aplikací na Ethereu, které je nejpopulárnější platformou pro decentralizované aplikace (dApps), je typicky potřeba, aby uživatel nakoupil Ethereum na směnárně s tím, že obvykle si musí ještě předtím obstarat Bitcoin. Dále nainstaluje Metamask (plugin do internetového prohlížeče, který slouží jako ethereová peněženka pro dApps), potom musí převést ether do Metamasku a dále ještě podepisovat transakce a platit poplatky za každou akci v dApp atp. Kromě toho je většina dApps zatím v beta verzích, což se pojí s vysokou chybovostí, absencí relevantních tutoriálů atd.

Peter Thiel, spoluzakladatel PayPalu a investor Facebooku, prohlásil, že pokud chcete vytvořit úspěšný startup, musíte nabídnout 10x lepší službu než stávající konkurence. To je velmi obtížné, a právě proto jsme ještě neviděli blockchainovou „killer app“, která by vystřelila decentralizovanou technologii do mainstreamu. Hry by se přitom mohly stát branou, která přivede mnohé uživatele ke kryptoměnám. Hra totiž nemusí být 10x lepší než starší hry. Jedna z lekcí, které jsme si odnesli z vývoje her, je ta, že typický hráč ve skutečnosti neocení originalitu. Ocení známé, prověřené prvky doplněné jednou či dvěma originálními a zábavnými mechanikami. Vývojáři her toto pochopili, a proto se navzájem učí a úspěšné prvky kopírují. Za minulý rok jsme tak například mohli pozorovat implementaci sezónních pasů jako nového marketingového prvku v řadě počítačových her. Blockchain nabízí několik nezanedbatelných výhod:

  • Skutečné vlastnictví herního obsahu, který může hráč kdykoli prodat
  • Vzácnost herních aktiv a auditovatelnost drop rates
  • Variabilita a konkurenčnější prostředí (komunita může znovu-využít existující herní obsah v jiném projektu s pozměněnými pravidly podobně, jako může forknout coin).

Zde se otvírá obrovský potenciál. Pokud vývojáři zvládnou propagaci (dobře si stojí např. námi již recenzovaný projekt Gods Unchained, který nedávno prošel sympatickým updatem a pravidelně se zlepšuje a dospívá) a hra bude mít dostatečně líbivý kabát, tak lze čerpat z obrovského trhu, neboť hráčů počítačových her je už na světě 2,6 miliardy. Ve chvíli, kdy hráč nepocítí zapojení blockchainu na UX a bude pouze získávat výhody zmíněné výše, tak lze očekávat, že se blockchain integruje do řady her podobně jako vzpomínaný sezónní pas.

Decentraland

COVID-19 zapříčinil nutnost sociálního distancování. Do digitální sféry se přesunula výuka, porady, konference, kultura, zábava. Byly rozvinuty nové obchodní modely. Virtuální realita nabrala na významu. Jedním z nejviditelnějších projektů ve virtuální realitě je svět Decentraland vytvořený argentinským týmem na platformě Ethereum. Decentraland si lze představit zhruba jako Minecraft nebo Second Life. Vlastnictví pozemků, kterých je v projektu omezené množství, je však zajištěno zápisem do sdílené databáze. Decentraland představuje tzv. metaverse, koncept známý např. z knihy Sníh nebo z filmů Matrix či Ready Player One. Mezi výhody tohoto paralelního virtuálního světa patří:

  • Stabilita: Decentralizované pojetí zajišťuje větší bezpečnost, nesmazatelnost výsledků v metaverse a nezpochybnitelnost vlastnictví herního obsahu
  • Funkční vnitřní ekonomika napojená na reálný svět: s vlastní kryptoměnou MANA
  • Interoperabilita s jinými systémy: Do Decentralandu lze naimportovat individualizovanou zbraň z Counter Strike nebo Fortnite, klobouk z Team Fortress 2 apod.

Whitepaper Decentralandu se zaměřuje na využití blockchainu jako pozemkového rejstříku. Hráč, který si pozemek koupí, s ním může libovolně nakládat. Zároveň mu ho nemůže nikdo bez jeho souhlasu zcizit. Pozemky jsou NFTs – non-fungible tokens, tedy individualizované, nezaměnitelné tokeny (podobně jako karty v Gods Unchained). Jsou definovány souřadnicemi, vlastníkem a typem. Typ indikuje, co chce vlastník na pozemku provozovat; není to závazné, ale udává se to kvůli přehlednosti mapy. Tyto tokeny se nazývají LAND. Naopak token MANA slouží jako platidlo. Je to standardní zaměnitelný ERC20 token. Po nákupu pozemku od provozovatelů hry se „spálí“, přestane existovat.

Primární emise tokenů a související vytvoření a ohraničení herního metaverse je tedy primárním zdrojem příjmů vývojářů. 40 % MANA bylo predistribuováno formou ICO (prodeje investorům), 20 % získala komunita a partneři, dalších 20 % bylo alokováno mezi vývojářský tým a první podporovatele a zbylých 20 % si podržela nadace zřízená za tímto účelem (a kvůli ochraně duševního vlastnictví). Emise MANA probíhá průběžně a to tempem, které zaručuje zhruba 7-8% roční měnovou inflaci. Tempo může být změněno rozhodnutím DAO – distribuované autonomní organizace, jejímž jménem mohou hlasovat držitelé MANA tokenu. Prodejní cenu pak může měnit správní rada Decentralandu, pokud dosáhne konsenzu.

Snahou je udržet cenu primární emise v tržních relacích. Jelikož je MANA ERC20 tokenem, lze ji bezpečně držet na libovolné peněžence kompatibilní s Ethereem (např. Trezor). Na pozemku v Decentralandu lze stavět budovy či reklamní billboardy, pořádat hudební koncerty nebo třeba vědecké konference. To se ukázalo jako užitečné během koronavirové karantény, kdy se skutečně několik konferencí z reálného světa přesunulo právě sem.

Konferenční centra jsou různorodá a podle našeho názoru velmi sympatická, jak se můžete přesvědčit na tomto odkazu. Stačí kliknout na lokaci, která se Vám líbí a po přesměrování souhlasit s napojením na Váš Metamask. Během několika vteřin se ocitnete na místě. Brýle pro virtuální realitu nejsou potřeba, hra funguje ve 2D. Zatím dokonce pouze ve 2D; implementace plné virtuální reality je na roadmapě, ale nemá prioritu. Což je poněkud škoda. Nejlevnější brýle, v zásadě headset s držákem na smartphone, dnes ovšem stojí pouhý několik set korun a herní zážitek bezesporu umocní. V Decentralandu lze pochopitelně také např. vyhrát prohrát peníze v casinu nebo provádět testovací jízdy v novém autě. Většina článků doporučuje návštěvu podvodních hotelů, ty se nám ale zatím nepodařilo objevit. U kryptoměnových projektů, a herních obzvlášť, je zásadní síťový efekt. Metcalfovo pravidlo aplikované na kryptoměny říká, že hodnota sítě koreluje s druhou mocninou počtu uživatelů.

Nikdo nechce procházet prázdné lokace bez života, které připomínají postapokalyptickou pustinu. Projekt odstartoval v srpnu 2017. Od té se dostal do podvědomí a získal řadu příznivců. Subreddit projektu má sedm tisíc příznivců. Na Twitterusleduje Decentraland téměř 50 tisíc fanoušků. Objem obchodů NFT tokenů přes OpenSea se už v Decentralandu blíží rekordním CryptoKitties. V počtu uživatelů/hráčů je však před Decentralandem ještě Gods Unchained. Karetní hra navíc suverénně vede v počtu herních předmětů na trhu a počet jejích hráčů vytvářejících zisky se již blíží k 50 %.

Srovnání trhů NFT projektů

Srovnání trhů NFT projektů

Problémy Decentralandu

Problémem Decentralandu může být zaměření na spekulaci s pozemky. Jejich vzácnost je navíc umělá. Kromě zajištění zisku pro vývojáře neexistuje dostatečné ospravedlnění, proč by neměly vznikat nové pozemky. Aby se rovina spekulace transformovala v uvážlivou investici, metaverse musí nabízet zajímavý obsah, důvod trávit uvnitř hry čas. V Decentralandu sice existují minihry, po několika hodinách strávených v něm ale přesto hráč nabyde pocitu, že už dále není co dělat.

Příjemně působí integrovaná verze Blenderu, která umožňuje hráči a jeho přátelům vytvářet uvnitř hry 3D objekty. Pocit volnosti a zapojení do tvorby nového světa zvyšuje také systém hlasování, který je rozumně nastaven. Nicméně pokud se nepodaří zajistit silný obsah, tedy fundament, otvírá se prostor konkurenci. Mezi přímé konkurenty Decentralandu můžeme řadit Somnium Space nebo Cryptovoxels. Rovněž tyto virtuální světy fungují na Ethereu. Cryptovoxels nabízí jinou strategii generování pozemků. Zatímco v Decentralandu byly vytvořeny dopředu a žádné další pozemky nevznikají, v Cryptovoxels se plocha rozrůstá podle pravidel zanesených do protokolu. Podobně funguje český projekt Ethernal od studia TopMonks. Somnium Space naopak klade důraz na zapojení VR headsetů a silnějšího prostorového prožitku z virtuální reality.

Obchodovatelný token Decentralandu, MANA, je v první stovce na Coinmarketcapu, byť v současnosti těsně. Token Somnium Space Cubes spuštěný v lednu 2018 je evidován pouze jako ‚Untracked Listing‘. Cryptovoxels používá přímo Ether. Tato analýza vznikla za významného přispění Denyse Furta. Nelze ji vnímat jako investiční doporučení, Altlift nicméně do MANA investuje a pokládáme projekt za jeden z nejzajímavějších pro rok 2020.

Máte s Decentralandem vlastní zkušenosti? Podělte se o ně s námi!