Axie Infinity byla první Web3 mobilní hra, která globálně explodovala v popularitě, byť na velmi krátkou dobu. Na vrcholu hra dosáhla 2,8 milionů aktivních hráčů a spustila lavinu podobných „play to earn“ projektů na přelomu let 21/22.
Play to earn hry měly propojit svět kryptoměn a mobilních a počítačových her a umožnit hráčům „vydělávat hraním“ a jednoduše přesouvat své prostředky z jedné hry do jiné. Vydělávat hraním? Pozorný čtenář se určitě zarazí. Ekosystém Axie infinity nebyl totiž udržitelný a mohl připomínat ponzi. V euforii rapidního růstu před problémy této hry varovala jen hrstka analytiků.
Figure 1- vývoj ceny a objemu obchodování AXS tokenu
Náš úkol
Axie infinity jsme pozorovali již delší dobu kvůli vysokému APY, které zdaleka, alespoň pocitově, neodpovídalo podkladové hře.
V rámci správy Altlift portfolia a kvůli vysokému zájmu širší web3 komunity jsme se rozhodli v červenci 2021 pomocí SFC modelování poukázat na hlubší problémy stále rostoucí hry. V softwaru Minsky jsme tak postavili celý model ekosystému Axie za pomocí posledních dostupných dat.
Co se v ekosystému událo
Ke hraní Axie infinity jste jako hráč nejprve musel zainvestovat do nákupu 3 herních NFT Axíků (pokemoni), se kterými jste poté soupeřili s ostatními hráči a byli odměňováni SLP tokenem. Ten jste následně mohli použít na rozmnožování Axíků a ty pak prodat dalším hráčům, kteří "stáli ve frontě" a potřebovali Axíky. Na začátků bylo Axíků pouhých 3112, ale množili se kvadratickou řadou a s minimem omezení. Na začátku tedy bylo výrazně více hráčů, kteří chtěli hru hrát a vydělávat si množením a prodejem Axiků oproti nabídce Axíků na trhu. Z modelu a výsledků však jasně vyplývalo, že jakmile přísun nových hráčů přestane, zmizí veškerá poptávka a cena rapidně klesne, jelikož se Axíci budou dále množit ale hráči přestanou přibývat. A čím více bude cena Axíků padat, tím je méně pravděpodobné, že se nějací noví hráči vůbec najdou.
Náš model obsahoval 16 parametrů a přes 30 diferenciálních rovnic, které představovali Axie ekosystém. Model počítal například i s tím, že každý Axie se může množit pouze 7x, než se stane sterilním, nebo narůstající cenu SLP pro potřeby množení. Zároveň jsme v modelu sledovali průměrný měsíční výnos hraní a porovnávali ho s průměrným platem ve Filipínách, odkud byla většina hráčů.
Figure 2 - Sebezničující koloběh ekosystému Axie
Model
Figure 3 - Model Axie Infinity
Figure 4- Axie Infinity model – předpověď modelu
Jak to celé dopadlo?
Náš model nedokázal na den přesně předpovědět budoucnost. Nevěděli jsme na kolik hráčů se Axie infinity vyšplhá, nebo kam až euforie vynese cenu jednoho Axíka. Věděli jsme ale, že jakmile dojde k 1. slabému přírůstku nových hráčů, je na čase otevřít shortové pozice a prodat zbytek naší expozice. To jsme také velmi úspěšně udělali. SFC modelování se ukázalo jako ideální partner pro stress testování komplexnějších tokenomik a ekosystému a pomohl konkrétně identifikovat stav ekosystému podle změny tempa růstu uživatelů i Axíků.